11 oktober 2005

EGOSTRIP (9)

Is god een uitvinding van de mens of omgekeerd ? In beide gevallen gaat het goed mis. De goden van de mens vernietigen elkaar. De mensen van al die goden doen hetzelfde. Bestaat god ? Ik zou het..bij god niet weten. Mijn hart vertelt me dingen waar mijn kop niet bij kan. Ik luister naar mijn hart dat dingen voelt waar de rede geen uitleg voor vindt. Een straf of een beloning later, voor je leven hier ? Dat niet. Afdreiging en zoethoudertjes zijn het om het volk tam te houden. Een mens straft zichzelf hier en nu. Met zijn vergissingen en foute keuzes. De Spaanse filosoof Savater schrijft daar mooie dingen over. Ik zou zijn boeken graag citeren maar ik heb ze weer eens uitgeleend. Leen nooit boeken uit, je krijgt ze nooit terug.

‘Barbarinen’ noemde je de gevulde eenden die je als geen ander zo lekker klaarmaakte op kerstdag. De dag na je dood kwamen er twee van die beesten (nog levend dus) onder onze oude perelaar zitten. Ze bleven er tot de zaterdag van je begrafenis. We hadden ze nooit eerder gezien. We hebben ze later ook nooit meer teruggezien. Een raadsel waar ze vandaan kwamen. Niemand zal dit geloven, alleen wij die ze toen gezien hebben. Je stuurt me wel meer van die signalen. Alle papieren, contracten en auteursrechtentoestanden rond ‘Madame Valentine of de tederheid’ vielen bijvoorbeeld in mijn bus op data die direct aan jou te linken waren. Niemand zal dit geloven, alleen wij die dat geconstateerd hebben. Toeval allicht, zelfinvulling allicht. Ach zelfgenoegzame rationele statuskikkers vinden altijd wel een ontnuchterende uitleg voor dingen waar gevoelsmensen bij stilstaan.

Maar liever dàt nog
dan een bord voor je kop
van de zakenman. (Boudewijn de Groot)

Wat je ook altijd zei op lastige dagen: 'Morgen is een andere dag. Met de glimlach. Altijd.'

Six pieds sous terre,
Jojo
tu me frères encore.
(Brel).