24 januari 2006

WEG VAN RONSE (4)

Vincent Gyselinck (46) woont en werkt al twintig jaar in Brussel als vertaler, wat hij van opleiding is. Vincent is de kleinzoon van de legendarische clubman en populaire verkozene des volks Gaston. Hij is de zoon van wijlen de welbekende Roland Gyselinck.Vermits de appel nooit ver van de boom valt, laat Ronse Vincent niet los. En omgekeerd.


Tot in de jaren zestig was Ronse één van de belangrijkste stadscentra van Oost Vlaanderen. Behalve op het voetbalgebied is sindsdien zowat alles misgelopen wat kon. De oorzaken ? Ik zie er vier.

De fusie van gemeenten

Begin de jaren zeventig kwam de fusie van gemeenten tot stand. De stad Ronse, vanwege haar taalstatuut niet betrokken, tuimelde qua inwoners uit de top vijf van Oost-Vlaanderen. Als een bedrijf zich in een stad wil vestigen, kijkt het ook naar het aantal inwoners. Oudenaarde stad telt niet meer dan 9.000 inwoners. Groot Oudenaarde telt er meer dan 27.000 (dus meer dan onze 24.000 inwoners, zucht).
Bijna elk Vlaams dorp telt door die fusies 20.000 inwoners. Zie Zottegem met zijn 24.500 inwoners.

Verval van de textielindustrie.

Commentaar overbodig. Ik maak me trouwens zorgen over de twee overblijvers. Er dagen steeds meer geruchten op over een delocalisatie van Utexbel. De "winstcijfers" van Ass. Weavers zijn alles behalve geruststelllend.

Ontbreken van grote namen in de Ronsische politiek

Sedert Eugène Soudan hebben we geen toppers meer gehad. Alleen den Orphale heeft er in de jaren tachtig voor gezorgd dat Ronse weer in de actualiteit kwam, zij het toen uitsluitend op sportief vlak. Chapeau, je moet het maar doen, een WK naar Ronse halen.
Doordat de beslissingen over belangrijke dossiers in de Wetstraat en vooral op de Martelaarsplein worden genomen, valt het licht te begrijpen waarom de ring rond Ronse er nog steeds niet is. Zie Leuven met Tobback, Mons met Di Rupo of Ath met God Spitaels.
Om maar te zwijgen over de treinen en onze wegeninfrastructuur in het algemeen.

Europese subsidies

Weinig mensen in Ronse spreken over de miljarden die Europa aan Henegouwen heeft toegekend en nog steeds toekent, want onlangs werden er weer enkele jaren aan toegevoegd. Dit is volgens mij de doodsteek geweest voor onze stad. Welk bedrijf gaat zich nu in Ronse vestigen, terwijl het op enkele honderden meters van onze stad op de vele euro's van Europa kan rekenen ?
Binnenkort komt het grootste winterpark van Europa met alles erop en eraan, in....jawel, Lessen.
Daar kunnen we alleen maar van dromen.


Plus en minpunten

Als ik analyseer wat er tijdens deze legislatuur gerealiseerd werd, blijf ik op mijn honger.
Hierna de plus- en minpunten :

Pluspunten

-De website van de Stad Ronse. Prachtig maar helaas ééntalig.
-Het project rond de Villa Carpentier. Moest al vroeger gebeuren, maar op de Provincie konden we niet rekenen.
-Stadsvernieuwing. Heel geslaagd. Verlichting stadhuis en station mogen gezien worden.
-Subsidies tegen leegstand (die leegstand is de jongste maanden helaas weer gestegen)
-We vallen in de prijzen voor De Kloef
-De initiatieven inzake integratie migranten en veiligheid

Plusminus

- Het project Kloef . Ziet er goed uit, maar het blijft een project. Heeft veel te lang geduurd, maar beter laat dan nooit.
- Het project rond het nieuwe cultuurcentrum aan de Nieuwe Leie. Ziet er ook goed uit maar volgens mij zullen we nog tien jaar moeten wachten om daar iets van te zien.
- Sporthal : ok maar vééééél te laat.

Minpunten

- Het sportbeleid : een echte ramp. Van Ronse wielerhoofdstad blijft niets over. Het gebrek aan een degelijke sportinfrastructuur heeft ons de naar tweede klasse gepromoveerde basketbalploeg gekost.
- De oprichting van het Ronde van Vlaanderencentrum in Oudenaarde veeleer dan in Ronse zit me enorm dwars. Akkoord, het is nu verlieslatend maar het toppunt is dat de Ronsenaars nu ook mee mogen betalen.
- De manier waarop SK Ronse behandeld wordt vind ik onaanvaardbaar. Wat deze ploeg voor het imago van Ronse doet, is van onschatbare waarde. De bezoekende supporters die voor het eerst naar Ronse komen, zijn echt verbaasd over de pracht van onze streek.
- Geen of weinig initiatief om de grote massa naar Ronse te lokken, ondanks onze toeristische troeven.
- Nog steeds geen doorbraak in het dossier rond de N60.
- Nog veel werk betreffende het imago van onze stad. (Naar aanleiding van een voetbalwedstrijd, las ik op de website van twee tweedeklassers dat Ronse respectievelijk in West Vlaanderen en Henegouwen ligt!!!)

Voilà, dat was het. Het moest van het hart. Het klinkt misschien wat pessimistisch of streng, 'mais qui aime bien, châtie bien.' Dit belet me niet om enorm van mijn stad te houden. De kritiek die ik hier in ‘Weg van Ronse’ geef, is over de partijen heen. Ik hecht meer belang aan de mensen die iets voor onze stad kunnen doen dan aan de partij waarvoor ze kiezen. Als het maar een democratische is...

Vincent.