23 februari 2006

EGOSTRIP (63)

‘Ik ben geworden wie ik ben. Ik ben een man van de print en ben dat altijd gebleven. Bedrukt papier is mijn hele leven, ik verslind het met containers, ik voel en betast het, de glans, de elasticiteit, de dikte. De drukinkt moet ik ruiken. In deze tijden van hightech en de reeds zovele malen voorspelde papierloze maatschappij – er is nochtans nog nooit zoveel geprint en papier verbruikt als nu – riskeert mijn liefdesverklaring te worden afgedaan als de nostalgische stuiptrekkingen van een oude man. Wat er ook van zij, aan de basis van verantwoorde en integere journalistiek kan niet worden geraakt, ongeacht de hoogtechnologische media die daarvoor worden gebruikt. Maar de democratische opdracht van de journalist wordt gehypothekeerd als nooit voorheen door de mediatycoons van deze wereld, voor wie geld en macht de eerste en meestal enige drijfveren zijn.’

Guido Van Liefferinge in : ‘Glamour en glitter, geld en macht.’ De vader van zeer succesvolle bladen als Dag Allemaal, Joepie, Goed Gevoel neemt je op zijn rollercoaster mee achter de schermen van het Vlaamse medialandschap.

Als man van de printpers mag hij dan nog een grondige hekel hebben aan 'de weblogpest', zijn pas verschenen memoires lezen daarom niet minder lekker weg: oprecht, bijwijlen ontroerend, verrassend, interessant, stevig onderbouwd, goed gedocumenteerd, bijzonder onthullend, razend knap geschreven en vooral: honderd percent Van Liefferinge.

Veeleer dan een afrekening met wie dan ook, is dit boek een eerlijk portret van zichzelf en tegelijk een scherpe analyse van de al te machtig geworden Vlaamse mediabaronnen en hun paladijnen. De schijnwereld van de perceptie die ik zelf na drieëndertig jaar dienst voor een twintigtal ‘Schrijfheren’ op een mooie lentedag vrijwillig achter mij heb gelegd. Om nu, bevrijd van de macht en de meesters, monter in mijn eentje voort te schrijven. Inderdaad, Guido: ‘Le journalisme c’est bien à condition d'en sortir.’

‘Glamour en glitter, geld en macht.’ ‘Welkom in Medialand.’ Guido Van Liefferinge. Uitgeverij Van Halewyck.