17 juni 2006

DE NIEUWE RONSENAAR (100)

EXCLUSIEF NIEUWS!

JOOST HYSSELINCKX STAPT OVER NAAR VLD

EX-BELANG KOPSTUK WORDT ALLICHT VLD-LIJSTDUWER


Volgens exclusieve informatie die De Nieuwe Ronsenaar bereikte en die we inmiddels uit diverse onafhankelijke bronnen konden natrekken, stapt gewezen Vlaams Belang kopstuk van Ronse Joost Hysselinckx over naar de VLD. Hij wordt er allicht lijstduwer op de lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen van oktober.

Het Ronsese raadslid, dat zich met zijn eigen nieuwe beweging 'Het Belang van Ronse' afscheurde van het Vlaams Belang omdat hij er de alleenheerschappij van Erik Tack niet langer pikte, krijgt nu dus, na een ommetje als solo-raadslid, onderdak op de liberale lijst van kopman en VLD-voorzitter Patrick De Dobbeleer.

Tacks grote vriend en Tacks grote rivaal 'tuupe'...

Zelf hierover door ons ondervraagd, bevestigt Joost Hysselinkcx het nieuws. Al spreekt hij zelf veeleer van een ‘kartelvorming’ tussen VLD en Het Belang van Ronse. Een beetje waarnemer van de politieke situatie in Ronse weet echter dat ‘Het Belang van Ronse’ staat of valt met de figuur van Joost Hysselinckx zelf.

De plaats van lijstduwer was eerder toegewezen aan Rudi Boudringhien. Die verliet inmiddels zelf de VLD en komt nu op met zijn eigen partij Gemeentebelangen.

Erik Tacks goede vriend André Deruyver zou geen bezwaren hebben tegen de komst van Tacks grote rivaal op de VLD-lijst. De grote maat en de gezworen vijand van Tack bijeen op dezelfde lijst. Het belooft.


Afstand van het etnisch haatdiscours

Door ons gevraagd of de uitgesproken flamingant Hysselinkcx hiermee tegelijk formeel afstand neemt van de extreme standpunten die hij als Vlaams Belanger huldigde omtrent de migranten, zegt Joost hiervan al langer afstand te hebben genomen vanaf het moment dat hij het Belang heeft verlaten om verder zijn eigen gang te gaan.

Patrick De Dobbeleer: partijbestuur beslist

VLD-voorzitter en kopman Patrick De Dobbeleer bevestigde ons inmiddels vanuit het buitenland dat er inderdaad contacten zijn geweest tussen hemzelf en Joost Hysselinckx.

Patrick De Dobbeleer: 'Ik ontken niet dat er gesproken is. Die gesprekken kwamen er echter louter ten persoonlijken titel. Ze engageerden tot dusver dus geenszins mijn partij.'

Over de inhoud ervan wil De Dobbeleer verder niks kwijt.

'Ik wil dit namelijk eerst bespreken met mijn partijbestuur. Een bijeenkomst met het bestuur is gepland voor volgende dinsdag. Dit wil ik doen in volledig overleg met mijn bestuur. Voorlopig wil en kan ik hierover dan ook enkel kwijt dat ik in elk geval als voorafgaandelijke voorwaarde voor elke vorm van gesprek duidelijk aan Joost Hysselinckx gevraagd heb dat hij vooraf zijn voormalig Vlaams Belang- ideeëngoed afzweert.
De rest blijft dus vooralsnog een zaak van ons partijbestuur. Kartel? Lijstduwer? No comment. Eerst wil ik dit bespreken met mijn partijbestuur. We gaan dit samen bekijken en beslissen. Het kan dus evengoed dat er niks van komt.'

Wieties-debat

Joost Hysselinckx was aanvankelijk alvast van plan het nieuws van zijn overstap zelf bekend te maken op het Wieties-debat van volgende vrijdag.

Uitkijken naar het volgende rondje in de Ronsese stoelendans.