24 juni 2006

DE NIEUWE RONSENAAR (104)

HET HELE DEBAT ALSOF U ER ZELF BIJ WAS

WIETIES GEVEN STEVIGE AFTRAP

DUPONT: 'BURGEMEESTER OF NIKS'

DERIEMAKER: 'GEEN MARIONET VAN KERCKHOVE'


‘Luc is een dossiervreter en een harde werker. Ik ben meer iemand die onder de mensen komt. We willen beiden de stad een nieuw elan geven. We vullen elkaar aan in de meerderheid. We willen het beste voor Ronse.’

Met deze uitspraak over burgemeester Luc Dupont gaf zijn belangrijkste challenger Gunther Deriemaker meteen de toon aan van het geslaagd debat waarmee Wieties in een nokvolle KSK-kantine de verkiezingsmatch aftrapten.


‘Gemakkelijk is het niet gegaan. We hebben het debacle met de mislukte ziekenhuisfusie rond Aurora moeten verwerken. Bovendien kregen we door de liberalisering van de elektriciteitsmarkt jaarlijks zo’n 1,5 miljoen euro minder in de stadskas. Ook de federale belastinghervorming gaf minder inkomsten via de neerslag ervan op de opcentiemen. Toch slaagden we erin de stadsfinanciën te saneren. We hebben nu een jaarlijks overschot van 5 miljoen euro. We zitten wat dat betreft op rozen. Het is evident dat we de Ronsese beastingen in de komende legislatuur nièt gaan verhogen’.

Met dat goede nieuws opende burgemeester Luc Dupont de pas-de-deux tussen de twee grote kandidaat-burgemeesters en lijsttrekkers van de meerderheid. Over de oppositie van het Vlaams Belang de afgelopen zes jaar ging het unisono en waren beiden vlug uitgepraat.

Luc Dupont:‘Iedereen kent hun probleem. Alles draait daar rond één figuur. Ze hebben zes verkozenen. Maar we zien er in de gemeenteraad slechts een drietal opdagen. Ze hebben ook al zes wissels gehad.’

Gunther Deriemaker:‘Het is interessant als de oppositie met positieve ideeën voor Ronse afkomt. Maar zijn ze weinig meer dan een bijtende waakhond. Het is puur negativisme’.

Het verschil tussen perceptie en realiteit

Het Vlaams Belang mag dan al het onveiligheidsgevoel bij de Ronsenaar systematisch opkoteren, de perceptie ervan is nog iets anders dan de werkelijkheid.

Luc Dupont:‘De cijfers bewijzen dat we in Ronse nog niet zoveel te klagen hebben. De problemen rond de Grote Markt hebben we grondig aangepakt. De inmiddels eengemaakte politie werkt nu zeer goed. We hebben camera’s geplaatst op de markt. Er komen er nog. Nachtwinkels zijn meer een geval van overlast dan van onveiligheid. Er zijn welgeteld drie nachtwinkels in Ronse. We kunnen die trend niet tegenhouden en moeten daar leren mee omspringen. We hebben die mensen al diverse keren uitgenodigd om de overlast met hen te bespreken.'

Is het niet godgeklaagd, dat Ronse het qua vertegenwoordigers in Brussel, stellen moet met alleen maar de Vlaams Belanger Erik Tack?

Luc Dupont:‘Er zijn periodes geweest dat elke Ronsese partij een parlementair had. Daarom werkte het nog niet beter. Positief is dat deze Vlaamse Regering Ronse nu eindelijk erkent als één van de elf missing links in het Vlaamse wegennet. Ronse is er klaar voor. De politieke wil is er om Ronse te ontsluiten.'

Bevat het Strategisch Plan voor Ronse beloftes die nooit waar gemaakt kunnen worden? Deals boven het hoofd van de kiezer? Grootheidswaanzin waarvoor de Ronsenaar zal moeten opdraaien?

Gunther Deriemaker: ‘Het Strategisch Plan is lange termijnvisie, niet zomaar een tekst. Er is heel veel werk in gestoken, ook door de Ronsese administratie. Het is een echt plan dat gaandeweg omgezet wordt in de praktijk. En plannen zijn er om aangepast te worden aan de noden van de tijd.’

De clan Kerckhove

Is de Spa de droompartner van de CD&V?

Luc Dupont:‘De kiezer zal erover beslissen. Belangrijk is dat we streven naar een stabiele meerderheid. We willen geen Gentse toestanden met een krappe meerderheid van één zetel meer en dan zes jaar lang problemen.'

Gunther Deriemaker:‘Het belangrijkste is een goed beleidsplan voor Ronse. Als we dat met onze twee partijen samen kunnen realiseren, dan gaan we ervoor. Onze alliantie met Groen kan daarbij nooit een destabiliserende factor zijn. Onze samenwerking met Groen gaat inhoudelijk diep rond belangrijke thema’s die de komende jaren de agenda gaan beheersen zoals schone energie en waterzorg. Met Groen erbij krijgen we mensen met de nodige know how daaromtrent.'

De clan Kerckhove is nog zeer actief in de Spa. Is Gunther de marionet van Walter Kerckhove en zijn familie?

Gunther Deriemaker:‘Zie je hier touwtjes aan mijn handen? Ik zie niet waarom ik zijn marionet zou zijn? We zijn een open partij. We hebben omtrent de lijst niet eens een poll gehad. We hebben wel een Pol (Kerckhove) op onze lijst. Nogal lijfelijk aanwezig dat wel. Grapje.'

Wat als CD&V en Spa elk 7 zetels halen en Gunther meer stemmen haalt dan Luc?

Luc Dupont:‘Zeer voorbarige hypothese.’

Gunther Deriemaker:‘Belangrijk is dat we samen een meerderheid maken met visie.’

Als Luc geen burgemeester wordt, neemt hij dan een schepenambt op?

Luc Dupont:‘Neen’.

Gunther:‘Wat telt, is de uitslag en de juiste mensen. Niet wie op welke stoel terechtkomt.'

Luc Dupont:‘Het is mijn uitgesproken ambitie om nog zes jaar burgemeester van Ronse te zijn. Het meeste werk heeft de Ronsese kiezer nog niet gezien. Veel zit nog in de schuif. Er is veel voorbereidend werk gedaan. Dat wil ik nu allemaal realiseren. Nog zes jaar. Dan ruim ik de baan voor andere mensen. Een parlementair mandaat ambieer ik daarna niet meer. Binnen zes jaar ben ik een grijze wolf. Dan laat ik het roer over.'

Ramp voor Ronse

Frustrerend dat Erik Tack de grote stemmenraper van Ronse is zonder ook één beleidsdaad voor de stad?

Gunther Deriemaker:‘Het stemt je wel tot nadenken dat mensen die nooit met één positief voorstel voor Ronse afkomen, beter scoren dan hard werkende beleidsmensen.'

Luc Dupont:‘Het Vlaams Belang is in Ronse de partij van één man. Joost Hysselinckx is daar nu weg. De rest heeft geen niveau om een beleid te voeren.’

Zien beiden het als een persoonlijke nederlaag als het Vlaams Belang morgen nog wint?

Gunther Deriemaker:’Niet als een persoonlijke nederlaag. Wel als een nederlaag voor Ronse.’

Luc Dupont:‘Het ware vooral een ramp voor de stad. We kunnen dan een kruis maken op al wat we hebben opgebouwd.’


Het liberale schisma

En dan was het tijd voor het ‘liberale schisma’ met de twee protagonisten ervan: Rudi Boudringhien (Gemeentebelangen) en André Deruyver (VLD).

André Deruyver:‘Drie dingen maakten dat ik teruggekeerde naar de VLD. Er is vooreerst de factor Patrick De Dobbeleer. Een verstandig man en een formidabele bruggenbouwer. Vervolgens is de VLD van 2006 lang de partij niet meer van ’94 waarin elke zin voor nuance op taalgebied al meteen uit den boze was. Ten derde zie ik in het partijbestuur veel jonge vastberaden mensen, niet langer de opportunisten van weleer.’

Rudi Boudringhien:‘Deruyver komt terug en het is hommeles. Vier mandatarissen lopen weg. Drie vierden van het bestuur kan zich niet meer vinden in de leiding.’

Op een Tournée Générale van Wieties zei Rudi Boudringhien dat je moet weten wat je niet kan, dat hijzelf bijvoorbeeld geen burgemeester kan zijn. Spijt van die uitspraak?

Rudi Boudringhien:‘Had ik toen ja gezegd, dan had ik mezelf voor de gek gehouden. In de meerderheid zitten, zoiets moet je leren. Dat is niet zomaar schieten. Beleid voeren is nog wat anders. Dag na dag samen werken voor Ronse. Als het moet, zal ik het doen. Maar ik vind dat we een heel goeie burgemeester hebben.’

André Deruyver: ‘Rudi vindt Luc zeer goed. Hij is de waterdrager van de huidige meederheid. Maar goed...ze hebben me gevraagd om er hier geen bloedblad van te maken.’

Rudi Boudringhien:‘Er restte me geen andere mogelijkheid dan weg te gaan bij de VLD. Soms zaten we daar maar met negen man in dat bestuur. En plots werd iedereen opgetrommeld om de boel te forceren. Dan zaten we daar met dertig. Ik ben ontgoocheld als VLD’er en als liberaal.’

Verkiest de Ronsese kiezer bij al dat gekibbel geen stabiele partij?

André Deruyver:‘Die zogenaamd stabiele partijen zijn bij mijn weten eerder al ’s afgeslacht. Het succes van Erik Tack bewijst dat de kiezer mensen verwacht die klare taal spreken en klare wijn schenken. Mensen die op het terrein gaan. Mensen die bewezen hebben dat ze ook buiten de politiek wat kunnen.’

Rudi Boudringhien: ‘Vraag aan de mensen van het college of ik mijn werk goed doe. We hebben nu jaarlijks 5 miljoen euro over. Geen sprake meer van belastingverhoging. André heeft nooit in een college gezeten. Hij kan daar niet over meespreken. Daar werkt iedereen Tuupe vuir Roonse. Als ze mij de Eerste Hulp bij Ongevallen noemen voor het depanneren van de komende meerderheid, dan ben ik daar fier op. Het betekent dat ik betrouwbaar ben als beleidsman en beleidservaring heb.’

Gaat André Deruyver desnoods met Het Vlaams Belang?

André Deruyver:‘Ik zit dertig jaar in de politiek. Ik heb al zoveel mensen zien keren. Boudringhien heeft ooit eens gezworen: met mij nooit geen bijkomende belastingen. Hij werd schepen en zes maanden later hadden we hogere belastingen. Het zou me niks verbazen, mochten diegenen die nu bij dat cordon sanitaire zweren, morgen de eersten zijn om zelf met het Vlaams Belang in zee te gaan. Ik zat in het Sint-Antoniuscollege jaren op de banken met Erik Tack. Hij is mijn boezemvriend. Daar stopt het. Ik ben een overtuigd liberaal. Ik sluit me aan bij de VLD-standpunten in verband met het niet-samengaan met het Vlaams Belang.’

Keert Rudi Boudringhien ooit nog terug naar de VLD?

Rudi Boudringhien:‘Ik zeg nooit nooit. Er zal daar dan wel veel moeten veranderen. Drie vier, mensen moeten er eerst uit. Ik ga nu met onze eigen progressieve sociale open partij Gemeentebelangen voor Ronse.

Als André Deruyver deze keer niet in het beleid van Ronse geraakt, betekent dat dan het einde van zijn carrière?

André Deruyver:‘Carrière? Welke carrière? Ik heb totnogtoe zeer weinig carrière gemaakt. Veel verschil zal het dus niet uitmaken.’

(Klik hieronder door op 'comment' voor nieuwe aanvullende commentaar van André Deruyver en het antwoord daar dan weer op van Rudi Boudringhien...)

De kleine garnalen

En dan was het de beurt aan ‘de kleine garnalen’. Joost Hysselinckx (Het Belang van Ronse), Wouter Stockman (Groen!) en Chantal Thijsman (NVA).

Joost Hysselinckx deed deze week een aller-retourtje naar de VLD.

Joost Hysselinckx:‘Het belangrijkste is dat die gesprekken er geweest zijn. Die zullen voor de toekomst van tel blijven.'

Waarom liep hij weg bij het Vlaams Belang?

Joost Hysselinckx:‘Ze hebben daar geen specifiek programma dat rekening houdt met de verschillende bevolkingsgroepen van Ronse. Die moeten hier kunnen samenleven. Dat verwijderingsproces van het Vlaams Belang heeft zich bij mij al ingezet na de verkiezingen van 2004, toen het Belang 30 percent haalde in Ronse. Toen moesten we daar een specifieke Ronsese invulling aan geven, vond ik. Water in onze wijn doen. Dat gebeurde echter niet.’

Chantal Thijsman:‘Joost nu bij ons op de lijst? Nee. Daar is het te laat voor. We zijn klaar met onze lijst. We gaan er alleen voor. We betreuren het dat de CD&V weigerde om Stef Leyn op de kartellijst te nemen omdat hij ooit bij het Vlaams Blok zat. Als we willen dat het Vlaams Belang ooit minder sterk wordt, dan moeten we de weglopers daar een kans geven. Stef is al vijf jaar een goed bestuurslid en een vriend aan huis. Ik heb zelf een groot gezin met ondermeer gekleurde kinderen en twee gehandicapten. Denken jullie echt dat ik iemand zo te vriend zou houden als ik niet goed zou weten waar hij nu voor staat?'

Wouter Stockman voelt zich als groene jongen goed in het Spa-kartel.

‘Wouter Stockman:‘We willen geen postjes. We willen een positief progressief links front. Het gaat ons om de inhoud. We krijgen hoe dan ook onze zeg in de fractie. We krijgen groene ruimte in het beleid.’

Heeft Joost Hijsselinckx ja dan nee het gedachtengoed van Het Vlaams Belang afgezworen?

Joost Hysselinckx: ‘Het extreme discours wel. De tegenstellingen tussen de bevolkingsgroepen van Ronse moeten weg. Alle mensen moeten zich als Ronsenaars gedragen. Mensen die hulp verdienen, moeten die krijgen. Profiteurs daarentegen moeten streng aangepakt worden.’

Quotes van de voorzitters

En dan onthouden we nog de belangrijkstre quotes van voorzitters Patrick De Dobbeleer (VLD), Jan Foulon (CD&V) en Tijl Bondue (Spa).

Patrick De Dobbeleer: ‘Ik heb er ech alles aan gedaan om de breuk binnen de VLD-Ronse te vermijden. Ik was geen voorzitter toen die zich voordeed, maar ik zette me persoonlijk in om tot een vergelijk te komen. We konden de grootste partij van Ronse zijn. Het is helaas niet gelukt. Ik ben André Deruyver gaan terughalen bij de LDR. Ik heb André leren kennen als een loyaal persoon. We blijven trouw aan de huidige meerderheid. Wat Joost betreft, toen hij naar het Vlaams Belang ging, was ik de eerste om hem te gaan vragen wat hem bezielde. We hebben de jongste tijd veel gepraat. We voelden daarbij dat we voor bepaalde punten op dezelfde golflengte zitten. Het gesprek was vrijblijvend en ik neem het op mij. Ik kan als VLD-voorzitter ad interim met iedereen praten, behalve met het Vlaams Belang. Het is te vroeg uitgelekt. Maar ik respecteer de keuze van mijn bestuursmensen om niet met Joost naar de verkiezingen te gaan. Na de verkiezingen kan er altijd nog gepraat worden.’

Tijl Bondue:‘Reken niet op mij om hier het proces van de VLD te maken. Het is wel niet goed voor het imago van de politiek in Ronse. Zeker nu het Vlaams Belang zich daarin verkneukelt. Ik beschouw de VLD als een democratische partij. Wat de Spa betreft, we zijn volop in beweging en vernieuwing. Vroeger draaide alles rond wijkafdelingen. Nu hebben we een hechte groep. Dat ik als voorzitter tot de zogenaamde clan Kerckhove zou behoren? Daar ben ik dan trots op. Ik kan je verzekeren dat er privé op Kerstavonden met Walter en Pol al hevige discussies zijn gevoerd.’

Jan Foulon: ‘We vroegen de NVA naar namen voor de lijst, die kwamen maar niet. Toen werd het ons duidelijk dat ze een rekruteringsprobleem hadden. Terwijl wij constructieve mensen konden naar voren schuiven die zich hadden ingezet voor Ronse. Op een bepaald moment hebben we dan autonoom en souverein beslist om er alleen, zonder kartel, voor te gaan. We hebben een goed beleid gevoerd. We willen een stabiele meerderheid.'


Afspraak voor het tweede Wieties-debat op 3 september. Dan met alle lijsttrekkers. Ook met grote afwezige op deze aftrap: Erik Tack.