21 november 2006

DE BENIEUWDE RONSENAAR (26)

KSK-VOORZITTER
KONDIGT
ONTSLAG AAN


ANDRE DERUYVER:

‘IK BEN HET GEBREK AAN RESPECT KOTSBEU.’

SPORTIEF AFSCHEID MET GEHEVEN HOOFD


In Het Laatste Nieuws (18/11) kondigt André Deruyver zijn onslag aan.
Eerder al had het Nieuwsblad eenzelfde bericht in die zin gegeven, dit met het oog op een geplande vergadering van de raad van bestuur morgen.

André Deruyver:
'Ik ben het voorzitterschap kotsbeu Mijn ontslag is nog niet officieel ingediend, maar ik ben het wel van plan. Heel veel tijd, energie en geld heb ik in deze club gestoken. Steeds heb ik mijn verantwoordelijkheid opgenomen. Maar de zever die sommige medewerkers binnen de club nog durven verkondigen, tart werkelijk elke verbeelding. Namen noem ik niet. Maar ik zou goed zot zijn moest ik nog verder doen. Sommigen vergeten blijkbaar heel snel wat er enkele jaren geleden boven ons hoofd heeft gehangen.’

Stormen doorstaan

‘Velen hebben hard gewerkt, maar door mij persoonlijk hebben we vorig jaar de degradatie door licentieproblemen vermeden. We hebben stormen doorstaan. Aanleg van schrapping in het prille begin van het nieuwe bestuur, de zaak Tibidi, de perikelen met de Chinees. We stonden met één voet in provinciale. Maar intussen staat er een volledig vernieuwde accommodatie, verlichting en terreinen en spelen we al jaren in tweede klasse. Het is zeker niet allemaal mijn verdienste, maar respect krijg ik niet. Beheerder Benoít Cambier wil trouwens om dezelfde reden ook ontslag geven.’

Liberale tweedracht zet zich voort in de KSK-catacomben

‘De tweedracht binnen de liberalen van Ronse werd ook in de catacomben van de tweedeklasser uitgevochten. En dat laat ik niet zomaar passeren. Ze zijn te ver gegaan. Daarom mogen ze zich binnenkort aan een strafklacht verwachten. Voor dat soort mensen weiger ik nog enige verantwoordelijkheid op te nemen. Ik kan ze niet meer zien. Alsof het mijn schuld is dat er geen geld genoeg binnenkwam. Deze club staat er nu zoveel beter voor als 8 jaar geleden.'


Met geheven hoofd

‘Daarom zal ik dan ook met opgeheven hoofd mijn functie als voorzitter ter beschikking stellen. Ik wens mijn opvolger veel succes en zal vanaf nu een tevreden supporter van SK Ronse zijn. En als iemand om mijn hulp vraagt zal ik steeds bereid zijn te helpen waar nodig.’

Komt zijn afscheid niet echt als een verrassing, dan wordt zijn opvolging hoe dan ook geen gemakkelijke klus. KSK bengelt onderaan de rangschikking en heeft het zoals vele tweedeklassers moeilijk om budgetair rond te komen. Zeker met een beperkt (extra)sportief en qua clubaanbod overvol hinterland als dat van Ronse.

André Deruyver die hiermee de eer aan zich houdt, toont zich in zijn laatste zin op zijn best als sportieve KSK’er en als echte betrokken Ronsenaar.

Ook al waren en blijven we het hier grondig oneens met de manier waarop hij dit voorzitterschap ooit mediatiek in zijn relatie met journalisten probeerde uit te spelen en met die opmerkelijke uitval naar zijn voorganger Orphale Crucke, dan is het ook zo dat KSK Ronse onder zijn voorzitterschap mooi meedraaide aan de Belgische subtop en er inderdaad infrastructureel op vooruit ging.

Dat hij zich nu ook nog voort als een tevreden supporter wil inzetten, siert hem als mens.