19 februari 2007

VADER DAG

143.

Papa, Papa, Papa
Si tu n'avais pas été là,
Dis-moi qu'aurais-je fait sans toi ?

Toi tu m'as donné la musique
Le coeur et l'âme romantique,
Avec ces instants si magiques
De tes souvenirs nostalgiques

Papa, Papa, Papa
Et si un jour tu n'es plus là…
Comment vais-je vivre sans toi...


Ik weet beter dan jij dat Claude Barzotti mooiere dingen zingt. Claude qui? Barzotti. Schuurpapieren smartlap. Janken voor Madame gaat hem beter af dan papa bestoefen.

Zijn zeemzoete zwik kieper ik over jou, lieve dode papa.
Doch aldus:

Papa
Si tu avais été là,
Qu’aurais-tu fait
de moi?


Samen naar Rüdesheim. De boorden van de Rijn. Rheinessen.
Mergelgroeven van Zichen-Zussen-Bolder. Zeegat van Breskens.

En één en één
is twee
En één en één
is twee
en alle franskiljons
die moeten in
de zee.


Rijschool van Saumur.
'De schoonste dekhengsten ter wereld jongen, zijt dat zeker.'
Naar Château Chinon.
'Dat zijn nog eens kastelen, hé makker?'
Naar Blois. Naar Koblenz. Château D’Oex. Florenville. De abdij van Orval.
'Nee, daar zijt gij nog te klein voor, ge gaat op uw kop staan.'
Heer-sur-Meuse.
'Uitkijken voor adders. Grapje van je papa haha. Slaap nu maar in.'
De Kinkhoorn in Oostende.
'We zijn hier thuis kereltje. Onze kust moet Vlaams.'

En vier en vier
is acht
En vier en vier
is acht
en alle franskiljons
die moeten in
de gracht.


Melchtal. Menton. Narbonne. Parijs.
'Later neem ik je mee naar de Folies Bergère. Nu zijt ge daar nog te groen voor.'
Lloret de Mar.
'Goed insmeren met Nivea, ventje.'
Paimpol.
'Hier zie. Hier is je zus geboren.'

Mont Blanc.
Mont Saint-Michel.
Mont de L’Enclus.
Mont Saint-Aubert.
Mon chéri.

Tu me fais tourner la tête.
Mon manège à moi c’est toi.


'Mama kan toch mooi zingen, hé vinde gij dat ook nie, papa?'
Papa! Ik spreek hier wel tegen u!

Glorieuxlaan.
'Gezien, papa?
'Dat Beheyt van zijn lijn is afgeweken.'
PAPA!

Expo ’58. Kabellift.
'Mag ik mij aan u vasthouden papa?'

Vismijn in Blankenberge.
'Zo stinken hier. Riekte gij dat tot in uw hemel?'

De Ijzerbedevaart. Bang zonder jou aan mijn hand, papa. Al dat schreeuwen van de groten altijd.
'Wanneer vertrekken we naar zee? Samen op de kwistax.'
PAPA!

En vijf en vijf
is tien
…moeten in ’t machien
en dan maar
draaaaaien!


Steenbrugge. De paasprocessie.
'PAPA WAAR BEN JE?'

Scoutskamp. Surice:

'Geef dat ik
u minnen zoude.
steeds meer
en meer.
papa mijn
lieve heer.'


Basket Baasrode.
'Mij bezig gezien op de rebound, papa?'
De belangrijkste match van het seizoen.
'PAPA!

Beker van België. Tegen Dottenijs.

'Bonjour, madame De Dottenijs
Bonjour, madame Matthijs
Il fait son possible,
ce petit?
Sans son papa
chéri?
Mais quel malheur!
Il travaille bien?
Mais quel bonheur!

Wat ik je vragen wou. Toen de lente voor het eerst door mijn leden zinderde. Met niks dan vrouwen om me heen. Die niet eens mijn mama waren.
Die je ‘monsieur, ton pauvre papa’ noemden.
Die het over jou hadden. Over je ‘rupture d'anévrisme’.

Lang heb ik mijn schoolvriendjes verteld dat je op reis was naar Annecy. Voor toerisme. Naar Annecy, op rupture d’Annévrisme. Met de Vlaamse Toeristenbond.
Of dan zag ik je in ons droomhuisje. Op de zomerse hei. Waarover mama altijd zong. Als ze ons naar al die plekken reed. Zonder jou.

Hoe schoon
op de wereld
de zomerse hei
dat is hier op aarde
den hemel voor mij.


‘Vader Dag’. Brievenroman. Copyright Stef Vancaeneghem