04 juni 2007

DE BENIEUWDE RONSENAAR (138)


BELGISCH KAMPIOENSCHAP WIELRENNEN RONSE
WORDT SPETTEREND GRATIS SPEKTAKEL

MICHEL WUYTS ONTFUTSELT
BEHEYT EN CRIQUIELION
SPRAAKMAKENDE VERKLARINGEN
OVER HUN BEWOGEN
RONSESE SPURT


‘Met controverse, drama en hektiek moet Ronse er weer staan op 1 juli’.

Dat zei vanmiddag in het Orphale Cruckestadion Vlaanderens meest bekende wielercommentator en pure wielervakman Michel Wuyts op de druk bijgewoonde nationale persvoorstelling van het Belgisch Kampioenschap Wielrennen.

Gesterkt door zijn puntgave professionele ervaring met het wereldkampioenschap ’88 slaagde Robert Hoebeke, persverantwoordelijke van de organiserende vzw Ronse Koerst, in aanwezigheid van de Ronsese burgemeester Luc Dupont en alle gezagsdragers van Ronse onder de bezielende leiding van initiatiefnemer Luc Van Den Abeele erin om met Johan Museeuw, Peter Van Petegem, Benoni Beheyt en Claudy Criquielion de grootste namen uit de recente wielerrennerij bijeen in Ronse te krijgen.

Meer had Michel Wuyts niet nodig om zowel Benoni Beheyt als Claudy Criquielion over hun legendarische spurten dingen te doen zeggen die je tot nogtoe nergens kon horen noch lezen en die een ongetwijfeld nieuw licht werpen op hun bewogen Ronsese sprints.


Van Looy een beetje geflikt

Benoni Beheyt, wereldkampioen ‘63, over zijn betwiste spurt tegen Van Looy aan de Glorieuxlaan:

‘Er was een afspraak dat Gilbert Desmet als eerste in het zicht van de aankomst zou demarreren. Hij heeft dat ook gedaan. Ik zat mee in zijn wiel. Gilbert heeft Rik echter kapot gereden met die demarrage.

Rik kwam daarna maar niet terug op Gilbert en ik ging er zo over. Ja, in die zin hebben we hem toch laat ons zeggen …een klein beetje geflikt. Hij kwam niet meer en ik ging erover.

Ik ben er niet rijk van geworden maar ik heb er toch van alles kunnen mee kopen. Een huis en een beetje van alles. Ronse is daardoor ferm in de belangstelling gekomen, maar een standbeeld van Ronse moet ik daarom niet, nee.’

Criquielion:'Bauer had me hoe dan ook neergelegd'

Claudy Criquielion, de bijna wereldkampioen over de elleboogstoot van de Candanees Bauer die hem zijn tweede wereldtitel ontzegde:

‘Cela me fait surtout mal que l’on ne me parle que de Renaix et jamais de mon titre de champion du monde à Montjuich, quatre ans plus tôt.

Heb ik in Ronse fouten gemaakt? Misschien hadden Maurizio Fondriest en ik in die laatste ontsnapping nooit Steve Bauer mogen laten terugkomen. Maar het gebeurt dus wel op vijf kilometer van de meet.

Heb ik in de spurt fouten gemaakt? Kijk, ik heb naderhand klacht ingediend tegen zijn elleboogstoot. Wel, elke meter van die spurt is geanalyseerd. Hij heeft wel degelijk ruim voldoende plaats om door te gaan zonder me neer te leggen. Ik denk dat de bedoeling om dat te doen gewoon in zijn hoofd zat.

L’intention était là, dans sa tête. Allicht was hij gefrustreerd omdat hij zag dat hij het niet halen zou. Ik had het voordeel van de ervaring van de Kruissens en reed op groot plateau, de twee anderen draaiden op klein. Ik zou het zeker halen.

Daarna ben ik in proces gegaan. In beroep leek het op de duur alsof ik het was die hem had belet van te winnen. De rollen werden dus al omgekeerd.

Luister, ga ik naar links dan legt hij me links neer.’

Voer voor geschiedschrijvers

Sterke verklaringen die ongetwijfeld alweer nieuwe duiding toevoegen voor een goed begrip van de wielerlegende.

Johan Museeuw beloofde van zijn kant samen met Luc Ronse goed zijn best te doen om als koersdirecteurs een goed koersverloop te garanderen. Hij tipte op de jeugd voor de Belgische titel zonder daarbij evenwel zijn kameraad Peter Van Petegem te vergeten als kandidaat-outsider.

Peter Van Petegem, zelf peter van het Kampioenschap, resumeerde dat in zijn gebruikelijke afgemeten bewoordingen mooi als volgt:

’Ik wil er die dag staan en niet alleen als peter.’

Spetterend gratis vertoon op komst

Het belooft een spetterend – volkomen gratis - vertoon te worden. Met start en vijftien doorgangen over Grote Markt en door het centrum en even veel keer de nieuwe Kwaremont en Hootond boven en Kruissens af.

Het geheel oogt als een zeer efficiënte organisatie.

Ons lijkt het een schitterend voorbeeld van wat private en publieke samenwerking in Ronse vermag.

De komende dagen en weken krijgt u hier van ons meer praktische info over dit nieuwe hoogtepunt in de Ronsese wielergeschiedenis.

Afspraak op de de Grote Markt van Ronse op 1 juli.