19 september 2007

DE BENIEUWDE RONSENAAR (154)

Les
gémissements
de Gégé


Ronsenaaresse
Géraldine Vandercammen
is als actrice
aan de slag in Parijs,
hangt regelmatig
in haar hangmat
in de Provence
tussen plataan twee en drie
en stuurt ons
nu en dan
haar bedenkingen.



WIE KRIJGT HET HOEDERECHT
OVER PRINS LAURENT?

(en hoe moet het verder met zijn hondjes ?)


Er zijn natuurlijk dingen die elke zomer weerkeren zoals de bedevaart naar Lourdes, gedopeerde wielerkampioenen of de grote ‘chassé croisé’ tussen ‘juilletisten’ en ‘aoutiens’. Ook de gesprekken gaan elk jaar wel plus of min over dezelfde onderwerpen: ‘welke bikini sleur ik mee?’ of “neem ik nu de laatste Werber mee naar het strand of toch maar sudokuën onder de parasol?”.

Wat mijn vakantie betreft, hing de hangmat traditiegetrouw tussen de tweede en de derde plataan en heb ik minder boeken gelezen en meer wijn gedronken dan ik me voorgenomen had (dit uiteraard zoals elk jaar!).

Deze zomer was er naast een verdorven weerbericht en het overlijden van één van mijn lievelingsacteurs Michel Serrault, (nu onlangs ook Jacques Martin), een nijpend gebrek aan pikant nieuws.

Maar wat doet de Franse pers als er niets in huis is om een nieuwsbericht te vullen? Ofwel een verhaal uitvergroten òf bij hun buurlanden gaan vissen naar ‘des infos chocs et sensationelles’.

Het werd dus een beetje van het één en van het ander. De triestige Maddy-affaire werd hier ‘en long en large et en travers’ door het slijk gehaald.

Voor nieuws bij de buren hebben ze nog geeneens lang of ver moeten zoeken want vanaf de 21e juli en een moedige marseillaise, krijgt de Belgische situatie bij de Fransen veel bijval.

TF1, France 2 en 3 besteden geregeld nieuws-items aan mijn geboorteland en dit niet om haar toeristische trekpleisters en bezienswaardigheden aan te bevelen. Reporters ‘ter plaatse’ komen vaststellen dat er nog steeds geen nieuwe regering de teugels van het koninkrijk in handen heeft. En dat duurt nu al 100 dagen…

Ik zou een scheiding jammer vinden (en dit is nogal zacht uitgedrukt). Want wat gebeurt er met Brussel, de zetel van een aantal internationale organisaties? Wie krijgt het hoederrecht over prins Laurent? En hoe moet het verder met zijn hondjes?

Zucht…


Geraldine Vandercammen