19 november 2008

OVER LEVEN VOOR GEVORDERDEN

De Gemiddelde Belg is gelukkig. Althans, volgens een radio-flash. Wel heeft hij te weinig seks naar zijn zin. En hij spaart niet genoeg. En hij slaapt niet goed. Of het ene met het andere te maken heeft, is niet onderzocht.

Ik wil een Gemiddelde Belg worden. Ik voldoe aan ongeveer alle vereiste parameters. Toch lukt het me maar niet om het gemiddelde Belgische geluk aan te dikken met mijn eigen zelfgenoegzame tevredenheid.

In de Fnac schaf ik me alvast ‘Geluk en Wijsheid voor Beginners’ (‘De Kunst van het filosoferen’) aan van Jos Kessels (Rainbow Pocket). Misschien helpt dàt. Zoveel tijd rest er me niet om het gemiddelde te halen. Voor de grote gelukzalige slaap.

*

Slapeloos als een gemiddelde Belg zap ik van ‘De Toverberg’ (Thomas Mann) naar ‘Het Proces’ (Kafka), dan weer naar het ‘Schrijversdagboek’ van Virginia Woolf. Het ene is me voorlopig te turf. Dit opzij leggen voor straks: in het rusthuis.

Het andere is me te beklemmend. Al blijf ik ‘De Metamorfose’ één van de sterkste boeken vinden die ik ooit achter de oogleden nemen mocht.

Maar Virginia, die houdt me wakker met haar mal de vivre.

‘Waarom is het leven zo tragisch; waarom heeft het zoveel weg van een smalle strook plaveisel over een afgrond. Ik kijk naar beneden; het duizelt me; ik vraag me af hoe ik ooit het einde zal halen. Maar waarom voel ik dat: nu ik het uitstpreek voel ik het al niet meer. De haard brandt; we gaan luisteren naar de Driestuiversopera. Maar het loert overal; ik kan mijn ogen niet gesloten houden. Het is een gevoel van machteloosheid; dat je geen zoden aan de dijk zet. Hier zit ik dan, in Richmond, en als een lantaren die midden in een weiland is geplaatst wordt mijn licht door het duister verzwolgen. Zwaarmoedigheid neemt af als ik schrijf. Waarom schrijf ik het dan niet vaker van me af? Dat verbiedt de ijdelheid nu eenmaal.’
(Maandag 25 oktober 1918, de eerste winterse dag).

Over Leven Voor Gevorderen.’
(Virtueel Blogboek).
Copyright: Stef Vancaeneghem.