05 januari 2009

DE NALATENSCHAP
















Hoofdstuk 30. (Slot)

Ronse. Broeke. 2009.

Oh Roonse
mien schuune staad
oa duzend leuchtsies
in de naacht
doen moa poazen oop
hoe dat vroeger waas
zonder boel en ôl
dienen embraas

Wa n’eest er tooch
mei oa gebuird ?
z’ heen oa gebeizigd
z’een oa verschuird
moer Roonse
te n’ees noonie gedoen
weure tuupe
me goenter vuiren goen

Oh Roonse
mie schuune staad
oa duzend leuchtsies
in de naacht
doen moa poazen
op vroeger
oop aal oa kraacht
oop oa gruut herte
oop aal oa praacht
wa n’eester tooch
mei oa gebuird ?
z’heen oa verneiderd
z’heen oa verluird
moer Roonse
te n’ees noonie gedoen
amoo tuupe
me goenter vuiren goen…


'De Nalatenschap’. Roman.
Copyright: Stef Vancaeneghem.

(Hoewel 'De Nalatenschap’ gebaseerd is op historische feiten en authentiek bronnenmateriaal, gaat het hier om een literaire interpretatie. Verantwoording van de bronnen cfr.9.08.2008. Ik dank alle Ronsenaars die me geholpen hebben bij mijn research.)