18 februari 2009

DE BENIEUWDE RONSENAAR

WAT PRECIES GA JE VOOR RONSE DOEN, FREYA?



Sinds de desastreuze neergang van je partij twee jaar geleden heb je je als gewezen vice-premier behoorlijk stil gehouden. Ik geef toe, vier samengestelde kindjes tegelijk kweken, dat ook nog combineren met een zetel in de federale Kamer, plus een hoop Gentse beslommeringen, het is allemaal niet niks. Daar bovenop is er die nieuwe passie van jou die ik nog altijd even gaarne met je deel: schrijven. Voor jou columns in ‘De Gentenaar’, voor mij een heel schrijvend bestaan.

Met de Vlaamse en Europese verkiezingen in het verschiet heb je nu echter blijkbaar de politieke kriebel weer helemaal te pakken en trek je de SP.A-lijst voor de Vlaamse verkiezingen in Oost-Vlaanderen. Je voelt je teveel geremd in ’t Federaal Parlement, zeg je. Dus ruil je op Fiertelzondag, onze Ronsese hoogdag, samen met nog een paar ‘switchers’ als Bart Tommelein van Open VLD, Bart De Wever van N-Va en je kameraad Bruno Tuybens van Zwalm het federale niveau voor het Vlaamse. ‘Kiezersbedrog.’ Zo omschrijft mijn gewezen goede krantencollega Wim Winckelmans dat in ‘De Standaard’vandaag. Wim is een heel serene jongen die als journalist nooit over ijs van een nacht gaat. Eer hij dus zoiets schrijft, zal hij zijn woordkeuze wel overwogen hebben.

Zelf zie je dat natuurlijk een ietsepietsje anders. Als Gentse toppolitica kom je nu bij je zesde verkiezingscampagne tot de conclusie dat heel wat beslissingen tegenwoordig op Vlaams niveau genomen worden. Als het dan gaat om wegenwerken en mobiliteit of cultuur staat Antwerpen daarbij steeds vooraan, zeg je. Patrick Janssens zal als burgemeester van Antwerpen ook wel geweten hebben waarom hij in dat Vlaamse parlement zitting heeft. Kan goed zijn, beste Freya. Maar ofschoon ik zelf een geboren Gentenaar ben (ik was in mijn van oudsher Ronsese familie al een geval apart van voor mijn geboorte) kan de stedentwist tussen Gent en Antwerpen me als getogen en chauvinistisch Ronsenaar compleet gestolen worden.

Wat me daarentegen wél zeer interesseert is te vernemen dat je, na enig aandringen weliswaar van journalist Karel Van Keymeulen in Het Nieuwsblad meldt ‘dat steden als Aalst en Ronse bijna geen aandacht krijgen van het bovenlokale niveau. Niet toevallig twee oude industriesteden waarin dringend moet worden geïnvesteerd.’ Zo zeg je dat exact.

Eindelijk, Freya! Eindelijk geeft een federale politica, gewezen minister, ex-vice-premier het eens zwart op wit toe. Eindelijk krijgt iemand het over de lippen om te zeggen dat Ronse de afgelopen decennia straal genegeerd en gepasseerd is door Vlaanderen. Als je het mij vraagt ondermeer vanwege de faciliteiten die je partij liever met smartegeld vanwege het bestuurlijke blok aan het been gecompenseerd ziet dan afgeschaft, maar dat is een andere discussie. Het Vlaamse parlement is cleaner en saaier dan de zuiderse debatcultuur van de Kamer, zo zeg je nog, maar het Vlaams parlement heeft dan weer een groter impact op steden en gemeenten. En jij wil voluit gaan voor de Vlaamse steden ondermeer voor Ronse dus. Schuune, wried schuune.

(Je merkt het: Ronsies is bijna Gents. Ik wil je bij gelegenheid met mijn maats graag een paar Ronsiese liedekens bijbrengen, even schoon als maainevlieger. Doch dit terzijde).

Juist nog een kleine vraag die hier al de hele tijd op mijn lippen brandt. Wat, Freya? Wàt wil je concreet, exact, precies, meer bepaald, duidelijk en klaar voor Ronse doen? Zeg het gij ons ne keer. We hangen wij hier als Ronsenaars aan je lippen. We smachten wij hier als het ware naar méér. Want aan vrijblijvend Teletubbies-gekwebbel laten we ons niet meer vangen.

Volgens peilingen zou je partij terugvallen op drie, misschien vier zetels. En als lijsttrekker wil je vechten voor die vierde. Wel, beste Freya als je die wil veroveren met de stemmen van de Ronsenaars, dan zal je alvast met meer voor de dag moeten komen dan de gewone constatering van wat wij als geschoffeerde, gepasseerde Ronsenaars hier jaren al van de daken schreeuwen. Kom dus maar op met je plan. En liefst met een plan B ook. Want ondertussen is al het geld op.

Wij Ronsenaars zijn het van onze kant inmiddels al gewoon om dag na dag te overleven met ons Strategisch Plan C. Op de dag dat jij in het Vlaams Parlement verkozen wordt, smeken wij met zijn allen ondertussen om genezing van de goedgelovigheid, bij onze patroon de heilige Hermes.

(Dieken bees).