15 maart 2011

TUUPE VUIR RONSE

DE BAAS VAN RTL BELGIQUE
IS EEN ONGEWERVELDE RONSENAAR.


Philippe Delusinne, de grote baas van RTL TV1 Belgique is een Ronsenaar. Hier geboren in 57. Twintig jaar resideert hij als inwijkeling in Beersel. Hij woont daar in een landelijke omgeving die hem aan Renaix denken doet, zo vertelt hij vandaag in Le Soir. (Want eens Ronsenaar, toujours Renaisien).

Geen ruggengraat...

Zelf noemt Philippe Delusinne zich ‘un invertébré linguistique’: een taalkundig ‘ongewervelde’. 'Ni flamand ni francophone.' In Beersel praat hij Nederlands met de handelaars. Dat doet hij ook als hij in zijn tweede verblijf resideert, in Het Zoute. 'Vanuit taalhoffelijkheid. Maar die moet dan wel van twee kanten komen', vindt hij.

Philippe Delusinne: ‘Een paar dagen geleden heeft een gemeentebediende van Beersel geweigerd Frans te praten tegen een Afrikaanse die het Nederlands niet machtig was. Ik begrijp wel wat die dame me vertelt maar ik heb het recht niet om haar in het Frans te woord te staan verklaarde de stadsbediende me achteraf. En ze verwees mij naar een plaatje met de vermelding: Al wie het Vlaams karakter van de gemeente respecteert is hier welkom. Absurd toch?’

Ien Biersoo ees dat iet. Maar niets belet Delusinne om, met zijn Limburgse echtgenote, naar Ronse terug te keren. We zullen onze verloren zoon hier met open armen ontvangen en hem zijn vrijwillige verbanning vergeven bij de heilige Hermes zijnen duvoo. Er zijn hier trouwens wat de accommodaties betreft in De Stadstuin straks schone groenige landschappen voorhanden ...met huizen voor betere verdieners. Want ik neem aan dat je als baas van RTL niet aan een sociaal huisje in het beluikje van Koer Devos meer toe bent. En hier in Ronse uw Stad Met Uitzicht, beste Philippe Delusinne, is échte taalhoffelijkheid ten stadhuize vanzelfsprekend. Een mens gaat het altijd véél te ver zoeken.