17 februari 2012

IEN RONSE EES DAT IET

STORMLOOP VOOR
BUIRGEMIESTER TAVI
VERWEKT RONSIESE REVIVAL


















Zeer terecht verzucht Tavi-regisseur Koen Lauwereyns in Het Nieuwsblad ‘dat de jeugd ’t Ronsies niet meer klapt’. Tifanie (‘awui die bouilloote van Tavi’) belooft van haar kant plechtig aan de levenden en de doden dat ze een inburgeringscursus gaat volgen 'boa Mories Boussee oom hier Ronsies te perfectioneiren'. Ofschoon dat wat haar betreft helemaal niet hoeft. Tifanie (Karen Wilpart) spreekt zelf namelijk feilloos Ronsies. Wat van 'Cannau Twie(tie)' niet echt kan worden gezegd.

Maar de Stad Ronse gaat er onder impuls van Cultuurschepen Joris Vandenhoucke wat aan doen. Hét referentiewerk van wijlen Maurice Bouchez (‘’t Ronsies ien guiren en kluiren’) is namelijk weer te koop op de Dienst Cultuur, de Dienst Toerisme en…op de voorstellingen van Tavi Buirgemiester.


STAD RONSE LANCEERT
HERDRUK VAN
DE TAALBIJBEL VAN
MAURICE BOUCHEZ

Toen ik een paar jaren terug zelf mijn ‘Beurooboekskie’ uitgaf met erin ondermeer de liedjes voor ‘Tavi in ’t Paradijs’ en ‘Tavi Buirgemiester’ heb ik Cultuurschepen Joris Vandenhoucke voorgesteld dat ik mijn auteursrechten wou afstaan voor een ‘goed doel’. Zeg nu zelf: is er voor liefhebbers van het authentieke Ronse een beter doel dan de herlancering van ‘Maurice ziene pieroo an de kruune van oes kuinengiene Ronse'?

Schepen Joris Vandenhoucke (op de foto met Alain Bouchez, zoon van Maurice) is dus een man van zijn woord. De ondersteuning van deze herdruk zie ik persoonlijk ook als een postuum eerbetoon aan Maurice Bouchez: groot Ronsenaar die de nazikampen overleefde en in het Ronsiese verzet zijn leven veil had voor onze vrijheid van spreken, schrijven, lachen, zingen.