05 september 2017

BOKSGALA VAN DE EEUW IN RONSE

FOULON VERSUS VANDEVELDE (ZWAARGEWICHTEN)
MICHAUX VERSUS DEMEULEMEESTER (SNOOTIES)
KERCKHOVE VERSUS DERIEMAEKER (OUTSIDERS)




Op 30 september wordt er (weer) gebokst in Ronse. De Ronsese Sarah Renders geeft er van haar vuisten tegen wie mot wil. Ilias Achergui sluit als topsporter van Ronse de Boxing Night af bij de profs. Hij heeft negen zeges in de golden gloves. Waarvan vijf op KO. Achergui werd wereldkampioen bij de WBC jeugd. Er werd een Hongaar gevonden die hem van punchingball dienen wil.

Ronse en boksen. Een lovestory. Bij manier van schrijven natuurlijk. Dertig jaar geleden werd Ronsenaar Pascal Germyns Belgisch kampioen bij de welterprofs. Lang voor hem waren er al legendarische verhalen over de matches van Gaston Bridou, Armand Devemie en Cyriel Soubry.



Maar vooral was er breedsmoelmepper Léon Fouquet. Die had zelf ooit in Parijs op zijn wezen gekregen van Marcel Cerdan. L'amour fou van Edith Piaf. (Edith & Marcel). Met Foucquet matchte het minder daar in Parijs. Het had een titel kunnen zijn uit Le Renaisien Sonné: Il est cinq heures, Léon s’éveille.

Ik zie Foucquet nog zitten hier op de Grote Markt achter dat postloketje met zijn grijze kiel om. Een wezen als een boksmatchverslag. Je was altijd blij dat je zonder smoelschade weg kwam uit Het Postkantoor met je twaalf tembers. Foucquet oogde je na als Bukowski met een kwade dronk. Wat zat hij hier godverdomme temberst af te scheuren hij die in The Madison Square Garden had moeten staan de beide bokswanten hoog in de zevende bokshemel, na een vlotte zege tegen The Hurricane?



Iemand die veel van boksen afwist was mijn collega bij Claude Herminaire van de Frut zoals de Gazet van Antwerpen toen genoemd werd. Claude was bij de paracommando’s geweest. Voor hem was de Dodenmars als een Trage Wegen-wandelingske van de Vlaamse Ardennen Marcheerders.

Zelf leerde ik de nobele boksbeginselen van Gérard Desmijtere, onze turnleraar in ’t College van de Heilige Antonius van Padua. Op een blauwe maandag in de poësis leerde hij ons - met veel poëzie - hoe we vooral konden vermijden om met een blauw oog straks de Anabasis uit het Grieks te vertalen.



Later vervolmaakte ik mijn bokskunde tijdens middaglunches in de kantien van Het Volk met mijn maat van de sportredactie boksverslaggever Luivenaar Herman Smets die dra naar Aiaiai Puerto Rico vliegen zou voor de sneltoetsmatch van Mohammed Ali tegen Jean-Pierre Coopman, The Lion King of Flanders uit het Izegem van Geert Bourgois. Alleen al van de heerlijke bokssmoelen die Smets trok, de mond vol smos, zijn schijnbeweging boven die kom soep met Het Volk erop, waande ik me zo tussen Bébel en Alain Delon voor de match van de Argentijn Carlos Monzon en cocorico Jean-Claude Bouthier.



'Smetje', die zelf nog gebokst had, bereidde me ook zeer zorgvuldig voor op het interview dat ik had met Jean-Pierre Coopman in een achterzaalke in Izegem, voor Spectator Magazine, eigendom van De Nieuwe Gids en naderhand Het Volk. Geen boksbeweging bleef me daarbij gespaard aan het koffiezetapparaat naast de telexkamer. Toen het interview eindelijk kon doorgaan was ik al blij dat Jean-Pierre tussen de touwen daar in Izegem nu en dan een keer ook iets mocht zeggen van zijn manager Charles De Jaegher die 'hem afschermde'. Wat hij alles bijeen te zeggen had duurde even lang als zijn match tegen Ali in San Juan.



Ik dacht terug aan die historische stunt van Coopman toen ik vorige week die twee haantjes daar in Las Vegas bezig zag tegen mekaar voor hun Money Match. Wij bleven er voor op vroeger. Een boksmatch in the jungle. Ali Bombajee! Foreman, Sonny Liston, Floyd Patterson. Eerst maandenlange peptalk dat de testosteron van je scherm spat. Dan de match & the money. Dan als zeemzoet afsluitertje: zever over wederzijds respect. Als twee million dollar babies. Er mankeert hen dan enkel nog elk een canapépisserke op de schoot.

DUPONT ALS ERVAREN SCHADUWBOKSER.



'We zijn het stadsbestuur
dankbaar dat het
mee op de kar gesprongen is.'

Zeggen de organisatoren van de Ronse Boxing Night in het Rosco vandaag in Het Nieuwsblad. Misschien is dat bestuur van Ronse gewoon al wat aan het oefenen: voor 2018. Zelf kijk ik al uit naar dat Boksgala van de eeuw.



Jan Foulon versus Wim Vandevelde. Categorie zwaargewichten.
Pol Kerckhove versus Gunther Deriemaeker bij de outsiders.
Ignace Michaux versus Aaron Demeulemeester. Bij de Snooties.

Bij de Leading Ladies:
Brigitte Van Houtte versus Isabelle Van Laethem
Myriam De Feyter (Green Berets ) versus Sylvie Miclotte (Red Ronse).

Scheidsrechter is de ervaren schaduwbokser Luc Depont.
Tom Deputter mag de bloemekees geven.
’t Gaat wreed kampen. Wedden?

(Foto: Ronsese bokslegende Léon Foucquet tegen Marcel Cerdan in Parijs & Léon Foucquet by Michel Provost.)